۱۳۸۷ مرداد ۲, چهارشنبه

پاپ در سیدنی و بسیاری تشنه لبان میگردند

آمدن جناب پاپ بندیک به سیدنی و رفتن ایشان بحث های بسیاری را در رسانه های گروهی به همراه داشت .
بسیاری از کارشناسان اقتصادی این گونه وقایع را که توجه رسانه های جهانی را به استرالیا و سیدنی جلب میکند در نهایت به نفع کشور میدانند و در درازمدت منافع اقتصادی زیادی برای کشور استرالیا در نظر میگیرند . از طرفی گرد هم ایی بیش از 150 هزار جوان در طی یک هفته در شهر سیدنی میتواند به شناخت و گسترش محبوبیت استرالیا در دنیا ی اینده کمک شایانی کند .

جنبه های معنوی این حرکت را هم نمیتوان از نظر دور داشت به هر حال هر واقعه ای که دهها هزار جوان را که آینده جهان در دستان آنهاست به نوعی دور هم جمع کند خصوصا آن که این گرد هم آیی به بهانه یک حرکت مذهبی باشد میتوان مثبت ارزیابی کرد .

ولی این واقعه به غیر از جنبه های مثبت آن واکنشهای منفی بسیاری را نیز در جامعه به دنبال داشت . عده ای از این فرصت استفاده کرده و اعتراض خود را به قوانین ضد استفاده از روشهای جلوگیری که واتیکان بر آنها تاکید میکنند ابراز داشتند .
عده ای دیگر به شدت اعتراض داشتند که چرا یک رهبر مذهبی باید از آن سر دنیا به کشور آنها بیاید و زندگی روزمره آنها و کسب و کارشان را مختل کند ؟

در طی مدت اقامت پاپ بندیک در سیدنی هزینه های سرسام آوری از جیب مالیات دهندگان استرالیایی خرج شد . تدارکات وسیع این سفر و لجستیک 150 هزار جوان ، بستن خیابانهای اصلی شهر و مختل شدن ترافیک ، به کارگیری نیروهای امنیتی در سطحی بسیار وسیع و .... گوشه هایی از این هزینه ها بود

با خود فکر میکردم که آیا به راستی یک رهبر مذهبی میتواند به خود حق دهد که حقوق دیگران را پایمال کند . فکر میکردم که آیا حضرت مسیح هم در زمان خود از لباسهای فاخری که برای 99٪ مردم جهان دستری به آن امکان ندارد استفاده میکرد؟ و یا آیا برای پذیرایی از او 12 سر آشپز ورزیده به استخدام در می آمدند و یا آیا حضرت مسیح (ع) حاضر بود به مکانی قدم بگذارد که حضور او هزاران نفر را از کسب و کارشان بیندازد ....
فکر کنم در تمامی مذاهب یک روحانی واقعی را میتوان از رفتارهایش و نتیجه اعمالش شناخت مهم نیست که پوستر های او به چه تعداد و در کجا ها نصب شده است و مهم نیست چند نفر برای دیدار او حاضر هستند رنج سفر را به جان بخرند . مهم آن است که آیا یک فرد روحانی واقعی حاضر خواهد شد که نتیجه اعمالش ذره ای به حقوق دیگران خدشه وارد کند یا خیر .

هیچ نظری موجود نیست: