۱۳۸۷ مرداد ۳, پنجشنبه

گزارش برنامه گروه کامکارها در سیدنی


گزارش برنامه گروه کامکارها در سیدنی 
کاری که «عقل آفرین میزندش»
وحید گواهی سیدنی
اگر موسیقی را « علم ترکیب اصوات و هنر تنظیم و تزئین و عرضه آنها به نحوی که برای طبع انسان خوشایند باشد » (1) بنامیم آنچه یکشنبه 20 جولای روی صحنه سالن ENMORE اتفاق افتاد، بدون شک نوع تکامل یافته موسیقی بود .


کامکاران فقط تعدادی نوازنده نبودند که برای به رخ کشیدن توانایی هایشان هزاران کیلومتر دور از وطن هموطنانشان را به وجد بیاویند ، کامکاران بدون شک کمال هماهنگی و خلاقیت را در کنار یکدیگر به نمایش گذاشتند .
نمیدانم آیا هارمونی منحصر به فردی که در روی صحنه از این خانواده تراوش کرد حاصل تکرار مکررات نزدیک به چهل سال کار گروهی بود و یا نتیجه همدلی هنرمندانی که هنر موسیقی را در ژنهای خود حمل میکردند . هر چه که بود بدون شک ترکیبی خوشایند از صدای ساز 7 نوازنده و نوای هنجره هشت خواننده، فضا و اتمسفری کم نظیر را در شهر سیدنی رقم زد که شاید دیگر به این زودی ها تکرار نشود.

برنامه :

کمی تاخیر به بهانه انتظار برای آنها که همیشه دیر میرسند طبق معمول چاشنی برنامه های ایرانی است ولی برای برنامه کامکاران آرزو میکردم که ای کاش برنامه 10 ساعت با تاخیر اجرا میشد ولی در عوض همه ایرانیان مقیم استرالیا این امکان را میافتند که معنای اجرایی بی نظیر را از نزدیک تجربه کنند .
معرفی کوتاه گروه و سپس دختر خانم مجری ،به سه زبان گروه را معرفی میکند ، کامکاران به صحنه میآیند و مردم به احترام آنها دقایقی ایستاده کف میزنند هنوز هیچی نشده موبایلهای دوربین دار به کار میافتند و انگار نه انگار که از طرف برنامه گزاران تذکر داده شده بود که فیلمبرداری با هر وسیله ای ممنوع است ! .
«بیابان بیکران» آهنگ زیبایی بود که برنامه با آن شروع شد ، صبا کامکار با صدایی رسا و زیبا اجرای کُر مانند این آهنگ را کامل تر کرد و چه دلنشین بود سنتور اردوان کامکار که نشان داد چرا داریوش مهرجویی اجرای آهنگهای فیلم سنتوری را به او سپرده بود .
نوای کمانچه اردشیر کامکار چنان تا اعماق روح حاضرین نفوذ کرد که اشک بسیاری از شنوندگان را بر گونه هایشان سرازیر ساخت .
کارشناسان موسیقی عقیده دارند ارائه موسیقی ایرانی به صورت چند صدایی کار بسیار دشواری است ولی اجرای سیدنی ثابت کرد که هوشنگ کامکار آهنگساز،سرپرست و مدیرهنری گروه در تنظیم و آهنگسازی قطعات بسیار خوب عمل کرده است و همانطور که گفته شد خلاقیت ، نوآوری و ابتکار در اجرای کنسرت کامکارها از خصوصیات بارز این برنامه بود .
نمیتوان تصور کرد که خیام ،شاعر پر آوازه ایرانی، هرگز میتوانست تصور کند که سروده های او روزی در قاره استرالیا به این زیبایی اجرا شود!

جامی است که عقل آفرین می زندش
صد بوسه ز مهر بر جبین می زندش

این کوزه گر دهر چنین جام لطیف
می سازد و باز بر زمین می زندش

در کـارگـه کـوزه گـری بــودم دوش
دیـدم دو هزار کـوزه گـویا و خـموش
هــر یک به زبان حــال با مـن گفتند
کو کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش

خیام اگر ز باده مستی خوش باش
با لاله رخی اگر نشستی خوش باش

چون عاقبت کار جهان نیستی است
انگار که نیستی چو هستی خوش باش

قسمت فارسی برنامه کامکارها با این اشعار زیبا به پایان رسید و پس از استراحتی نیم ساعته گروه این بار با لباسهای کردی به صحنه برگشتند تا کار ما را برای تخمین درصد شرکت کنندگان کرد راحت تر کرده باشند . بیش از نیمی از سالن را کردهای ایرانی و غیر ایرانی تشکیل میدادند که با دیدن کامکارها در لباس کردی شور و حال تازه ای پیدا کردند . کامکارها قسمت دوم برنامه خود را با آهنگ خوشه هورمان شروع کردند . شور و حال نوازندگان کامکار در هنگام اجرای آهنگهای کردی به خوبی نشانگر آن بود که کامکاران از دیار غیور مردان کردستان بر خواسته اند . جا دارد به تنبک حیرت انگیز ارژنگ کامکار اشاره کنیم . یکی از برگزار کنندگان این برنامه از علاقه شبکه ABC به تهیه یک برنامه از گروه کامکاران خبر داد
به امید روزی که برنامه هایی این چنین را در استرالیا بیش از بیش شاهد باشیم .


وحید گواهی انتشارات همشهری

(1) تعریف موسیقی از کتاب فلسفه موسیقی : دکتر داریوش صفوت

هیچ نظری موجود نیست: