۱۳۸۶ بهمن ۳۰, سه‌شنبه

چهارشنبه سوری یا !

یادم میاد بچه که بودم هر سال نزدیک به عید که میشد بزرگترهای خونه  که میدونستند بچه ها برای رسیدن چهارشنبه  سوری روز  شماری میکنند . معمولا ما رو دست می انداختند و به عنوان مثال  یک دفعه  از راه نرسیده میگفتند؛ خبر ها رو شنیدی ؟

 میگفتیم چی شده؟ . بعد جواب میدادند که رادیو میگه امسال اعلام کرده که  چهارشنبه سوری ا فتاده جمعه !!‌. و ما که حسابی برای مراسم چهارشنبه سوری  برنامه ریزی کرده بودیم به قول معروف برای چند لحضه ای سر کار گذاشته میشدیم . و تا وقتی که   خنده طرف مقابلمون رو توی صورتش نمیدیدیم برای مدتی توی خماری میموندیم  . خلاصه این که بعد از یک مدتی  این مسئله به شکل یک جوک این طرف و آن طرف مطرح میشد که مثلا امسال چهارشنبه سوری افتاده شنبه .... 


شاید ریشه این  شوخی را بتوان در آنجا جستجو کرد که  همیشه تاریخ و روز اعیاد ملی و مذهبی در ایران تغییر میکرده است و مثلا عید نوروز هر سال چند  روز و چند ساعت جابجا میشده و تنها روزی  که تغییر نمیکرده چهارشنبه سوری یعنی آخرین چهارشنبه سال بوده .

یکی از دوستانم که در کانادا زندگی میکند برایم تعریف میکرد که ایرانیان مبتکر !! مقیم یکی از شهرهای کانادا از خودشون ابتکار در کرده اند !! ( اصطلاح برره ای )  و سال گذشته در یک اقدام انقلابی عید نوروز را دو روز زود تر از آن برگزار نموده تا بتوانند از تعطیلات خود به بهترین وجه استفاده کنند . 


به ایشان گفتم حتما اگر پای درد دل این عزیزان بنشینید از 10 هزار سال تمدن ایرانی و این که چگونه ایرانیان با نوروز توانسته اند فرهنگ خویش را زنده نگه دارند ساعتها داد سخن خواهند گفت!! . دوست عزیزم در جواب گفت دقیقا همینطور  است . کسانی که حتی حاضر نیستند برای برگزاری مهمترین جشن ملی سرزمین پارس با قدمتی چند هزار ساله هر سال  یک روز از مرخصی های خود را خرج کنند . البته این دوستان  بسته به شرایت زمانی و مکانی گاهی  از خود کوروش کبیر هم میهن پرست  تر ظاهر میشوند   

این مطلب رو  برای این  در حرف اول این هفته مطرح میکنیم که به  کسانی که برای جامعه ایرانیان تدارک برنامه هایی مثل چهارشنبه سوری رو میبینند گوشزد کرده باشیم که چهارشنبه  سوری یک روز ملی است و اگر در روز یکشنبه و یا شنبه برگزار شود همانقدر خنده دار است که رفتن  ابولی به مکتب در روز جمعه !!  و  یا برگزاری سیزده به در در روز 16 فروردین !!  


هیچ نظری موجود نیست: