۱۳۸۷ اسفند ۶, سه‌شنبه

تولید علم به سبک ایرانی

پرده اول: 

به ایران رفته ام و به  دلیل عدم دسترسی به اینترنت پر سرعت مجبور  هستم به مغازه خدمات کامپیوتر ، محله سری بزنم در این مغازه کوچک همه چیز پیدا میشود ، «اینترنت  پر سرعت ساعتی 4 دلار ، انواع فیلم مجاز و غیر مجاز ۲ دلار ، نرم افزار های کپی شده همه رقم ۵ دلار، آهنگ ایرانی و خارجی ( هرچه که بخواهید )» . تقریبا  این مغازه کوچک هیچ چیز تولید  نمیکند و مغازه دار عملا از فروش دسترنج دیگران امورات خود را سپری میکند  

مجبور هستم چندین ساعت در این مغازه روی یک صندلی بنشینم و از طریق اینترنت ذغالی ایران کارهایم را انجام دهم ، در این  مدت با پدیده ای جدید آشنا می شوم . یک مشتری از راه میرسد :

 آقا این پروژّه ما حاضر شد ؟ ... 

صاحب مغازه : کدوم بود ؟ 

مشتری:  افزایش راندمان موتورهای هیدرولیک  !! 

مغازه دار : آره آماده است ، دیشب کلی در باره اش مطلب پیدا کردم ...

مغازه دار در این لحظه مقدار  زیادی کاغذ چاپ شده به دست مشتری میدهد ، زیرچشمی نگاهی به کاغذها می اندازم ، روی صفحه اول نوشته شده : پروژه !! ...، دانشکده فنی .... آقای    ....... 

دود از کله ام بلند میشود . مشتری چند  تا هزار تومانی و دو هزارتومانی به مغازه دار میدهد و از درب بیرون میرود  . مشتری دوم از راه میرسد این بار یک دختر خانم است که برای دریافت کاغذهای چاپ شده اش پول خوبی میپردازد روی صفحه اول کاغذهای ایشان نوشته ، «تاریخچه  درمان نازایی در ایران باستان !! »

 بعد از چند ساعت طاقت نمی آورم و از  مغازه دار  میپرسم جریان این مشتری های شما چیست ؟ میگوید :اکثرا دانشجو هستند . کارهاشون رو میارن من براشون از روی اینترنت پیدا میکنم به شکل مقاله در میآورم و برایشان چاپ میکنم !!  .... یعنی شما هوم ورک (HOME WORK) هاشون رو براشون انجام میدین ؟ 

مغازه دار بله آقا حتی پروژه هاشون رو  هم من انجام میدم .


پرده دوم : 

از دوستم کامران ایمیلی دریافت میکنم ، او  فریادش  از دست دوستانی که  مطالب تکراری دیگران را برای همه ارسال میکنند به فغان است ، کامران به همه توصیه کرده اگر مطلب  خوبی را در یک کتاب  و یا وب سایت خوانده اید با اضافه کردن شرحی مختصر برای  کسانی که میدانید به آن علاقه دارند بفرستید ! نه هر آشغال و اسپم (SPAM) و یا Hoaxی که دستتون میرسه و مربوط به 10 سال گذشته است !!!  برای همه بفرستید ! 

پرده سوم:

در خبرها میخوانم  که تولید علم در ایران بعد از انقلاب 100 برابر شده است!! خبرگزاری فارس اعلام کرده که در مجموع آمار توليدات علمي ايران در سال جاري به بيش از100 برابر قبل از انقلاب رسیده است . 


احتمالا خبرگزاری  فارس تولیدات مغازه دار پرده اول و ایمیل های مورد نظر کامران  در پرده دوم را درنظر نگرفته مگرنه ایران در این زمینه حتما در جهان رتبه اول را از آن خود کرده بود .

هیچ نظری موجود نیست: