۱۳۸۷ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

آتش سوزیهای استرالیا در مقام مقایسه


آتش سوزی های اخیر در ویکتوریا به عنوان بدترین حادثه طبیعی در تاریخ استرالیا ثبت خواهد شد ! 

گرمای بی سابقه 47 درجه سانتیگرادی در این منطقه و وزش باد با سرعتی بیش از 100 کیلومتر در ساعت دست به دست هم دادند تا شعله های آتش را به قول یک شاهد عینی مانند هیولایی آتشین با سرعت وحشت ناک 40 کیلومتر در ساعت به حرکت در آورد بسیاری از  کشته شدگان در اتومبیلهای خود  در حال فرار زنده زنده سوخته اند و پراکندگی کشته ها نشان از وسعت منطقه و سرعت حرکت اتش داشته است مردم استرالیا در روز اول بیش از 20 میلیون دلار به این 5 یا 6 هزار نفر حادثه دیده کمک کرده اند و دولت قول داده است آجر به آجر 700 خانه خراب شده را ترمیم کند . تعداد کشته ها ممکن است از مرز 200 نفر هم فراتر رفته باشد . 


 ـ  در زلزله رودبار بيش از 13000 نفر كشته داشتيم. حدود صد هزار واحد كاملا تخريب شد و حدود دويست هزار واحد نيز آسيب سازه‌اي ديد. بر پايه برخي گزارش‌ها،حدود چهارصد هزار نفر بي‌خانمان شدند. 

ـ  در زلزله بم بیش از 40000 کشته داشتیم و 200 روستا تا 90 درصد تخریب شدند 

ـ هر 25 دقیقه یک ایرانی در اثر تصادف  رانندگی جان خود را از دست میدهد 


ـ  در سال گذشته میزان تلفات حوادث در ایران با کاهشی چشمگیر به 22 هزار نفر!  در سال رسید 


_در سال 2004  در اثر به حرکت درآمدن بدون کنترل يک قطار باری حامل سوخت و مواد شيميايی آتش زا و انفجار محموله آن در استان خراسان دهها نفر کشته شدند. به موجب گزارش تلويزيون جمهوری اسلامی ١٨٢ نفر، که بيشترشان از ماموران آتش نشانی و امدادگران بودند، در اين سانحه در نزديکی نيشابور جان باختند.


آمارها نشان میدهد که در سال 2005 استرالیا با نزدیک به 1500 کشته در اثر حوادث رانندگی مقام هفتم را در بین کشورهای پیشرفته داشته است اگر این عدد را در 3.1 ضرب کنیم ( نسبت جمعیت ایران به استرالیا) به عدد4650 کشته میرسیم که هنوز نزدیک به پانصد  درصد از تلفات جاده ای در ایران کمتر است  . 


با شنیدن آمارهای موجود با خود فکر میکردم خدا را باید شاکر باشیم که در کشوری زندگی میکنیم که زیر ساختارهای ایمنی در آن از استانداردهای بالایی برخوردار است به شکلی که  حادثه ای چنین قافل گیر کننده  در آن با 200 کشته به عنوان بد ترین حادثه طبیعی تاریخ این کشور ثبت میشود .  


متاسفانه در ایران 200 نفر تلفات گاه  آمار مربوط به  یک حادثه تصادف جاده ای و یا قطار بوده است  ، همانطور که در بالا گفته شد قصد مقایسه یک کشور جهان اول را با یک کشور  در حال توسعه نداریم ولی شاید این نوع اعداد و ارقام بتواند نشانگر این مطلب باشد که چرا یک کشور را توسعه یافته و دیگری را جهان سوم و یا در حال توسعه مینامند !

 


هیچ نظری موجود نیست: