۱۳۸۶ آذر ۱۳, سه‌شنبه

دیکتاتور های کوچک درون خود را بشناسیم

ای کاش میتوانستیم نگرانی هایی را که نسبت به پایمال شدن حقوق دیگران در جمع، از خود بروز میدادیم به رفتارهای خود تعمیم دهیم ؛
ای کاش وقتی به ناحق به کسی تهمت میزنیم درک میکردیم که تخریب شخصیت یک انسان نیز به نوعی پایمال کردن حقوق او است ؛
ای کاش وقتی در مورد هر آن که از عقایدی متفاوت با ما برخوردار است دروغ پراکنی میکنیم، یک لحظه فریادهایی که در طول زندگی در حمایت از آزادی اندیشه، سر داده ایم ، در ذهن خود مرور میکردیم ؛
ای کاش رگهای متورم گردنمان میتوانستند نیّات ما را به هنگام تخریب رقیب تجاری خود برملا کنند ؛
ای کاش در هنگام فشردن دست یک هموطن با رویی گشاده ، افکار منفی ساعت پیش خود را در مورد او فراموش میکردیم؛

ای کاش مبارزه با دیکتاتورهای بزرگ را با جنگ با دیکتاتورهای کوچک درونی آغاز میکردیم ؛
ای کاش طعم شیرین افکار نیک را به اثرات مخرب گفتار های سخیف ترجیح میدادیم .

ما خواهان آزادی زندانیان دربندی هستیم که به ناحق به زندان افتاده اند .ما احقاق حقوق کارگران آزاده را خواستار میشویم ، برای بزرگداشت کسانی که به ناحق از حق زندگی محروم شده اند بزرگداشت برپا میداریم و ساعتها بر علیه افرادی بی وجدان و ستمگر که حقوق مردم را زیر پا میگذارند سخنرانی میکنیم.از محدودیتهای ایجاد شده برای مردم ایران سخن میگوییم و حقوق این مردم را با حقوق انسانها در غرب مقایسه میکنیم.از ستمگرانی نام میبریم که در اوج قدرت، با اقتدار و زور گویی نظر خود را اعمال کرده و در این راه از هیچ نوع حق کشی رویگردان نیستند .
ولی حتی تصور هم نمیکنیم که اگر این جلادان در راس قدرت نبودند چه میتوانستند بکنند . شاید آنها نیز در حد توانشان فقط به سخن چینی و بدگویی و دروغ پراکنی بر علیه دیگران بسنده میکردند .

هسته اولیه مدار عالم بر مبنای لغت «حق» بنا شده، شاید اگر معنای پایمال کردن حقوق دیگران را به مسائل به ظاهراً کوچک بسط دهیم و کمی بیشتر در زندگی روزمره خود نظر کنیم خود را نیز در زمره ستمگرانی بیابیم که همیشه مورد تنفرمان بوده اند .

حرف اول و آخر آن که ، پایمال کردن حق و حقوق دیگران ریشه تمام ظلم های عالم است شاید درک معنای واقعی حق و چگونگی پاسداری از آن بهترین راه مبارزه با ستمگری باشد.


هیچ نظری موجود نیست: